Funderar, igen, på detta med inserts, vackert kallat "korv".
Det har många fördelar, men då jag lyfte mitt eget bakhjul samtidigt som ett annat utan inserts så reagerade jag på viktskillnaden. Korven själv väger bara 60 gram, men man behöver nästan lika mycket vätska om man vill att vätskan ska kunna täta några småhål. Så man kan nog säga att den roterande massan ökar i alla fall 30-50 gram.
Jag kör med Tubolight EVO SL visad i bilden nedan. Den upplever jag bättre än en helrund eftersom du får mer luftkudde mot marken, och samtidigt mer material/stöd ovan fälgkanten.
Vad för man då för det? Ja, man kan ha ett lägre däcktryck, vilket ger bättre grepp och betydligt behagligare dynamik i stökig skog. Det gör nästan mer än dämparna för känslan. Det ger också skydd mot genomslagspunktering och skydd mot att köra sönder fälgarna.
Jag ställde frågan till mina följare på instagram och av 57 svarande var fördelningen enligt nedan. Det fanns topp-10 elitåkare både på "Ja, alltid" och på "Ja XCO, men ej XCM". Hälften (nästan) av alla röstar Ja alltid, men 30% tycker det är för tungt i förhållande till fördelarna.
Jag körde hela förra säsongen med inserts bak, ej fram. Skulle jag ändra nu skulle de va så surt med en punka på viktigt race för då skulle man tänka: "tänk om jag haft insert".
Samtidigt hade jag tänkt testa något 2.4" däck och då kanske det blir overkill med inserts också. Men det är väldigt skönt att köra låga tryck. Med korv har jag kunnat köra kring 1.2-1.25 bar bak. Utan behöver jag nog kring 1.45 bar för att inte slå igenom allt för ofta. Men frågan är ju vad som går snabbast. Behöver all acceleration jag kan få ut ur kurvorna också!
Man kan ju inte få allt och när man sladdar i nedre halvan av elit-fältet behöver man all hjälp man kan få, kanske behöver man chansa lite!?
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Följ mig också på:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar