Jag har ett samarbete med Moonlight mountain gear.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Följ mig också på:
Håller fortfarande hoppet uppe att om jag bara blir frisk så ska de finnas lite ånga av kapacitet kvar så det blir roligt att tävla de sista två racen här. Får väl se hur de blir med den saken.
Ikväll körde jag i alla fall ett riktigt gött pass! Eftersom jag inte vill överbelasta mig nu då kroppen ej är hundra så körde jag helt kravlöst, bara ute och köra lagom fort att det är roligt, men inte så snabbt att det blir direkt jobbigt. Snurrade runt uppe på vitberget och bara körde mellan de roligaste stigarna där uppe. Kör väldigt sällan sånna där pass på sommaren. Dels lägger jag ofta hårda pass på stig och banor på sommaren, det gör att när man ska ha lite lugnare utfyllnadspass är man oftast less att studsa runt och då hamnar lugnare pass istället ofta längs vägarna. Men nu när man inte kört så mycket av nått så kör jag gärna även lugnare pass på stigar.
Och sen det hjälps inte, det är bökigt och allt sånt, men det är jätteroligt att köra stig med lampor! Grym fartkänsla och man upplever stigarna annorlunda. Blev stannat av några killar som var helt säkra på att jag hade elcykel ;)
Idag var första gången jag körde min riktiga lampsetup för stig. Då jag kör på vintern kör jag bara på väg och då räcker det med en medium-lampa (BAD 2000 lumen, jag har en utgången modell denna modell ersätter) på styret. Då hänger jag bara batteriet i remmar från batteriomslutningen under styret. Som en burritobag, det funkar toppen. Men då man kör stig så studsar den setupen för mycket.
Jag offrade därför en flaska till batterihållare. Fyllde med bubbelplast och så bort med drickventilen. Passar perfekt att få igenom sladden och sitter stumt!
Filmen nedan visar hur setupen blir. Jag kör alltså med BAD 2800 på styret (utgången denna modell ersätter ), med batteriet i flaskan. Detta funkade PERFEKT! Det enda var att jag skulle satt en tejp eller rem runt sladden uppe på ramen, den lilla skarvkopplingen slog lite i skogen.
Sen har jag nu fått fast ett hjälmfäste på min nuvarande hjälm, istället för det uråldriga hjälm jag tidigare använt till mörkercykling.
På hjälmen har jag alltså satt en BAD 1200 (ersatt av denna modell), det räcker med lite mindre på hjälmen, särskilt när man har mer åka med på styret! Fick in sladden mellan ventilationen i hjälmen, helt klockrent!
Verkligen nöjd med setupen, jag brukar ofta tänka att "man behöver inte mer" och "det räcker på hjälmen eller styret". Men jag kan bara säga att i skogen kommer jag inte köra utan två lampor i fortsättning. Det är så grymt att ha en stark lampa på styret som lyser upp hela terrängen och så den på hjälmen som alltid lyser dit man tittar. 2 lampor hjälper också till att det inte blir några skuggor som stör, vilket är fallet om man enbart har på styret. Att ha enbart en stark på hjälmen funkar nog bättre, men då tycker jag det blir så tungt för nacken och man måste spänna hjälmen sjukt hårt för att den inte ska åka fram/ned när man kör stökig terräng. Jag har ju skrivit rätt långt om vilken min ideala setup för lampor är här Cykling i mörker, min ideala setup. Idag var de väl i princip den ideala setupen jag körde.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Följ mig också på:
Kul att du också stoppade ditt batteri i en Umaraflaska, jag gjorde precis samma sak förra veckan :) Fördelen med den flaskan är att den var mjuk så batteriet precis gick i genom att trycka ihop öppningen så den blev oval. Jag fick ner ett 7.2V/10.5Ah batteri som passade precis (från M Tiger). /Peter
SvaraRadera