söndag 5 september 2021

Slutsatser däckhysteri

Så jag fick lite frispel där efter att jag vägde mitt 2.25" Ray och det var lika tungt som listvikten på 2.35:or. 

Måste börja med att säga att jag är inte fullt så vikthetsig som jag verkar. Min cykel väger strax över 10 kg och det finns flera sätt att rätt lätt (nåja, sub 3-4000 kr iaf) komma under 10 kg. Styrstammen är tung, sadelstolpen och sadeln finns mkt att ta på. Men just på hjulen känns det viktigt. Accelerationer blir det många i ett race. Sen är ju just däcks egenskaper överlag väldigt viktiga, det är hela din kontakt med underlaget så mycket av hur cykeln kommer bete sig beror till stor del på just däcken.

Jag har på senare veckorna bestämt mig för att gå över mot att köra mest 2.35-2.4" däck framöver, i alla fall för XCO. Det är roligare, skönare och går snabbare i stök och utför. Sen har jag väl kvar ett gäng 2.25" för tävlingar som tex Kraftloppet eller vasan där det inte är något stök men mycket igångdrag ur kurvor och sådär. Mina 2.25" ralph som jag kört nu på slutet låg på 650 g vilket är deras listvikt. Puh! Men bredare däck gynnar mig alltså där jag behöver det. Jag är okej snabb i uppförsbackarna relativt andra kring mig i resultatlistan. Men jag har i år gått från att se mig själv som teknisk till att se mig som "i alla fall inte oteknisk". 

I elitklassen så är jag inte bland de snabbare när det är stökigt. Jag kan nog vara rätt 'precis', om det nu är något, alltså att jag kan sätta hjulet precis där jag har tänkt, åtminstone när jag är fräsch. Men när man ska köra riktigt snabbt så måste man se stigen på ett litet annat sätt, man kan inte hantera varje enskilt hinder utan det blir sektioner av stigen som man tar på olika sätt. Där har jag mycket kvar att utveckla. Sen kanske det är en viss feghet också. Jag gillar att köra en fart där jag känner att jag har full kontroll och hinner se "allt". När jag ser hur snabbt vissa kör så är det närmast omöjligt att hinna se varje sten eller rot. Ska man köra riktigt snabbt kanske man måste tumma lite på det att ha 100 koll eller bli bekväm med att inte riktigt ha full koll. Man får också tänka på att utför är viktig del i en varvtid. Det blir lätt så man gasar upp och sen blir de lite vila utför, men man kan ju köra mer aggressivt även där, så det måste jag nog jobba in i fartstrategin.

Tror oavsett att större däck är melodin, helst såklart på en 28-30 mm fälg. Får se hur det blir med cykel och hjul (och satsning) till nästa år. De flesta nya har ju 30 mm fälgar i alla fall. Kör jag samma cykel ytterligare ett år kanske jag uppgraderar med nya hjul istället.

Hur som helst, jag beställde hem ett större gäng däck Ralph och Ray för att väga in. De har båda 750 gram som listvikt och i bilderna nedan står de vikter jag vägde upp med min våg.





Det är uppenbarligen en sjukt stort spann! Mellan 680-820 gram, alltså +-70 gram från listvikt. Och alltså 140 gram skillnad på lättaste och tyngsta i min batch. Galet!

Jag hade nog tur som fick en riktigt bra batch av Ray, nästan alla under listvikt. Jag behöll 6 stycken så jag har några års förbrukningar av bästa framdäcket. Kommer nog köra Ralph/Ray 2.35" redan på WMR nästa lördag, då banan var redigt blöt. På Ralph var de lite sämre vikter, ingen under eller på listvikt, jag behöll de två lättaste. Det är ju faktiskt bättre att Ralph, som oftast används som bakdäck och tar mest stryk, är lite tjockare gummi, bättre skydd där det behövs. 




Sen uppstår ju nästa fråga, okej, jag hittade ett Ray 2.35" som väger 680 gram, alltså listvikten på 2.25". Vad är det då som säger att det faktiskt är större luftvolym i det? Man måste då mäta in dem på fälg också egentligen. För ojämnheter i vikt beror på på antingen mindre luftkammare/volym eller tjockare gummi. Vore det bara gummit vore det nästan bättre för då visste man i alla fall att dimensionen var rätt. Sen vill man nog inte att det ska bli för tunt heller, då får man ju lättare punktering istället! Så jag blev rätt snurrig av den här övningen. Hade i början av sommaren släppt däck och bestämt hur jag skulle köra och så kom detta med variationerna som en bomb i min ingenjörshjärna.

Andra intressanta alternativ är Maxxis Aspen 2.4", vilka väger 725 gram listvikt, vilket är lätt för att vara 2.4". De upplever jag dock funkar sämre om det är löst eller blött. Även Rekon race 2.35" el 2.4" är riktigt trevliga däck, som jag också kört en hel del på. De väger 765 gram (lista). Det maxxis saknar är ett bra framdäck med lite mer grepp om det är lite blött eller man vill ha mer grepp utan att det ska gå tungt och väga tungt. Ardent Race eller Forekaster blir alternativen. Ardent Race har för tätt mönster om de väl är lerigt och Forekaster rullar tungt om det bara är så där halvfuktigt eller vissa blöta partier men andra torra. Typ som det var nu i Järfälla, torrt mest, men fuktigt och smålerigt  i skogen. För ett mud race vore dock Forekaster bra i fram. Forekaster väger 785 g vilket är okej för ett så köttigt däck. 

Ray är perfekt framdäck enligt mig som rullar rätt bra, men också rensar och greppar fint. Sen har även Vittoria med tex Mescal och Barzo samt Pirelli (Scorpion serien) en del intressanta alternativ, skulle gärna prova allt, får träna mer så man hinner med ;) Pirelli verkar ha fått till en rätt komplett uppsättning med möjligheter att kombinera ihop, från deras 5 modeller, det man behöver för varje race! Det är lite tunga i 2.4" på 800 gram, men inte helt uppåt väggarna. Ska vara väldigt bra gummiblandning har jag hört!

Så vad är slutsatsen? 
Ja, men jag kommer fokusera på 2.35-2.4 i storlek för "riktiga" XC-banor och tillsvidare kommer jag nog satsa på Schwalbe och Maxxis lite kombinerat, då jag dels har många däck av dessa "i ladorna" och även kan modellerna. Men vem vet, det kanske öppnar upp för något nytt samarbete här framöver och som sagt det finns mycket man vill prova!  

--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Följ mig också på:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar