Som jag nämde i race reporten från Järfälla så kände jag rent i handen att mitt framhjul vägde klart mer än Henrik Enbergs när vi fixade med cyklarna.
När jag kommit hem och ska byta däck för kommande helgs tävlingar så väger jag däcket och korven. Insert tubolight EVO har en listvikt på 58 gram och min väger 75 gram, fortfarande blöt från avspolningen. Det är inte orimligt att den samlat upp 15 gram sealant i porerna i foamen.
Däcket, Ray 2.25" SuperGround, väger 775 gram! Visserligen lite blött än, men det handlar om gram. Det väger alltså ca 100 gram mer än listvikten på 670 gram. Det väger 25 gram mer än listvikten på 2.35" vesionen på 750 gram.
Det går kalla kårar längs ryggen, har alltså valt bort att köra 2.35" för att spara lite vikt roterande massa och ha lite bättre acceleration, men alltså kört både SM och Swecup med ett blytungt framdäck utan att få någon glädje av större luftkammare eller bredare däck med mer grepp och lägre tryck.
Allt spelar roll och man måste kompromissa med vissa saker, men detta blev som de sämsta av båda alternativen.
Jag har nyligen köpt två nya Racing Ralph i 2.35" och de vägde in på 790 och 788 gram, också dessa 40 gram över listvikten.
Slutsatsen är att jag alltid framöver kommer beställa däck i batcher om 5-6 stycken och väga in dem och bara behålla dem som är lätta. När de skiljer 40-100 gram så är de tyvärr värt det. Det kostar många tusen att kapa 100 gram på något annat sätt, särskilt roterande massa! Har nu några Ralph och Ray 2.35" på väg hem för invägning 😅
Lurigt då om tillverkningen har så stor variation, för då vet du inte riktigt vad du får. Du kanske köper ett 2.35", väger in dem och hittar ett lätt däck. Men då kanske luftkammaren på den är i princip en 2.25" istället. Man vill att all extra vikt ska gå till att öka storlek/volym och inte bara i tjockare gummi. Störigt! Ska man måsta provmontera dem och mäta in dem också? Andra märken kanske har jämnare produktionsprocess? Älskar ju schwalbes mönster och valmöjligheter men med så icke-robust produktion blir det ju en nackdel.
Jag har också fått mig en funderare över inserts. Nu till SM och Järfälla har jag kört både fram och bak, men jag kommer nog inte köra i fram mer. Det blir för mkt viktstraff på race och jag är oftast väldigt lätt på framhjulet. Om inserts väger 50-70 gram och man tar i alla fall 50-60 ml vätska så blir det ju kanske 50 gram tyngre alla gånger om jag kanske kör 70-80 ml vätska utan korv. Kör man dessutom 2.35" så kan man ha lägre tryck ändå. Även om jag inte tror jag vågar åka med 1.25 bar bak utan insert, nästan oavsett vilket däck jag har.
Tubolight EVO inserts |
Till träning kör jag gärna inserts för det är skönt att åka lågt tryck och skydda fälgarna mot slag. Men just på tävling kanske man måste prioritera något och offra nått, nånstans måste man kanske chansa om man ska jaga det där sista. Men att kunna rulla till teknisk zon kan ju rädda en tävlingsdag och en hel lång resa, även om man inte får 100% resultat man hade kunnat så får man i alla fall ett resultat, räddade Lugnet i år för mig.
Till helgen är det två race Kraftloppet och Tolvtjärnsloppet och jag har velat om jag ska köra Thunder but bak eller ej. Ralph som framdäck känns givet, men Kraftloppet är 50 km grusväg och kanske ~5 km stig, så man behöver knappt nått grepp. Det är flera surhål längs vägen, i princip på varenda korta lilla stigbit finns ett surhål. Men det klarar man ju med Burt också. Däremot till Tolvtjärnsloppet vill jag ha Ralph fram och bak då det är mer stig och då kanske jag inte orkar byta mellan tävlingarna. Sen var de den där korven bak, den kanske jag tar ur för dessa snälla banor.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Följ mig också på:
Köpte 2 st R Ralph 2.35 och båda vägde in på 790 g, dock obetydligt bredare än Racing Ray 2.25. Nu väger mitt hjulpar med 2.35 Ralphs plus korv 700 g mer än mitt andra hjulpar med Race Kings protections, hjulen väger nästan lika mkt annars. Mkt extra vikt som sagt!
SvaraRadera