tisdag 11 maj 2021

Tävlingsplaner

Tro det eller ej, men det börjar vara dags att kika igenom tävlingskalendern och se hur man ska prioritera helgerna under sommarn!

Jag brukar i normala fall ha en plan för vilka race jag ska köra mycket tidigare än så här. Men på grund av anledning har de inte känts värt att lägga massa tid på att göra en perfekt plan som sedan raderas.




Men nu är det dock dags. Svenska cykelspelen, där swecuperna Lugnet XCO och Borlänge Tour ingår, gick nyligen ut med information om att tävlingarna BLIR av för Elit, och de undersöker möjligheten för fler klasser. Inlägget kan man läsa nedan.




Dessa två tävlingar är de första race jag planerar att köra och idag bokade jag boende i Falun! Det är knappt 3 veckor kvar! Wow, nu måste man ju börja bli lite specifik i träningen, blir mycket fokus på tolerans och anaeroba grejer för mig, måste få upp den delen. 

De kommer mer besked om restriktioner 18 maj och de kan fortfarande ställa in, men man får nog ha lite hopp nu. De har redan kört 2 tävlingar, i Varberg och Huskvarna för elitklass, under rådande läge. Jag tror i alla fall inte det kommer bli tuffare restriktioner längre fram. Så jag kommer prioritera att köra dessa två, dels för XCO är mitt favoritformat och sen är det ju relativt nära (för nationella race) med 70 mil enkel. 

Blev nervös bara jag tänkte på det så, det blir nog bra att få komma igång och tävla ur sig lite förväntan.

Sen eftersom de flesta race från maj-juni flyttats mot senare delen av sommaren så kommer det nog bli många dubbelbokningar i kalendern, där man får välja att prioritera bort vissa race. Till exempel såg jag att de nu öppnar anmälan till kraftloppet i Skellefteå som går 28 augusti. Lite synd att de ligger samma helg som Tolvtjärnsloppet, ett annat fint lopp i Norrland. Så där får man ta en funderare. Köra båda funkar kanske, men man kanske inte är kanon dag 2. Tyvärr är Kraftloppet på lördagen, jag skulle nog hellre köra det dagen efter, då det är kortare. Sen passar tolvtjärnsloppets bana mig något bättre med minst en rejält backe och lite mer stig, det saknas i kraftloppet, där det handlar väldigt mycket om slätdrag på grusväg. Men det känns så dumt att inte köra hemmatävlingen den enda dagen på året man slipper resa =) Vi får se, det är ett tag kvar dit, och jag måste också kika på helgerna runt om kring hur det ser ut.

Jag brukar sätta ihop ett dokument där man listar månad för månad och helg för helg vilka race som går, utifrån det kan man börja stryka och prioritera upp dem och på så vis få ihop någon helhet som känns både rolig och genomförbar. De mer långväga racen kombineras med fördel med en längre familjesemester med bil genom landet, så då ska man planera in det också, har man tur kan man få in två race på en sån styrning. 

Jag noterade också idag att jag har UCI-ranking! Jag är rankad 1019 på UCI MTB. Detta eftersom jag fick 5 poäng från 10:e platsen på SM 2020. Det var lite roligt! Jag noterar också att SM ger bra med poäng, 10:a på SM gav 5 poäng och Emil Lindgrens 72:a plats på världscupen i Albstadt i helgen gav 3 poäng. Hårt liv att samla poäng där, hoppas han får ihop lite poäng och kan få starta några rader fram. SM ger 100 poäng, för att få 100 poäng på en Världscup behöver man komma 9:a. Gissa vad som är svårare?

--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Följ mig också på:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar