Blev en premiärtur på OIZ:en ikväll!
Nu när det är mindre än 3 veckor till race så är det väl vettigt att i alla fall ha suttit på tävlingscykeln!
Direkt jag drog iväg kändes trampet jättekonstigt! Jag trodde nästan nått var fel, det blev jätteryckigt. Jag har ju oval klinga på båda cyklarna så det var inte det att nån var rund, de är lika stora också, inte för att de skulle göra någon skillnad. Jag stannade till och med och kollade så klingan satt rätt roterat på vevarmen. Det blev bättre redan efter ett tag då jag vande mig men fortfarande i slutet på turen så kändes det något ovant.
När jag kom hem så skulle jag kika på ovaliteten på klingorna för att jämföra dem. Jag har Garbaruk på OIZ:en och SRAM på Alman. MEN, och har kommer den del jag kanske inte ens borde berätta. Drevet på Alman var felroterat! Så det är alltså en oval klinga med motsatt effekt! Maximalt motstånd när man är som svagast i trampet och minsta motstånd när man är som starkast. Jag skrattade gott när jag insåg det, men jag borde kanske gråta. Kände mig inte så elit i det läget kan jag säga. Så hela vinterns alla mil har jag kört med motsatsen till oval klinga!
Inte konstigt att det kändes skillnad med en rättvänd klinga. Mellan rund och oval är det inte så stor skillnad, men såklart mellan fel och rättvänd oval blir det stor skillnad.
Jag tror inte det är någon större fara rent prestationsmässigt, kroppen vänjer om sig snabbt, jag har ju dessutom mest kört zon 2 på Alman. Hade jag legat och kört alla intervaller med felvänt hade jag varit lite mer bekymrad. Så, det blir härligt att komma tillbaka på fördelarna med ovalt igen ;)
Sen har jag nu hittat en stig på ett par hundra meter i en solbacke!
Där kommer jag köra intervaller imorgon för att börja köra in lite timing och flow i kroppen. Mina två största orosmoln för race är dels ovana att plåga sig långt tid i sträck, samt då att hitta flyt i hopp drop och stök!
Lugnet är ju den bana där jag kanske helst hade behövt hoppa en hel del innan för att kunna leverera optimalt. Samt en av få banor där jag gärna haft dropper. Den stora A-linjen utför stentrappan samt den stora hopplinjen med dubblar är två partier som jag grubblar lite över. Skulle haft lite mer tid där innan, när man kommer stressad kvällen innan är det nästan större risk man schablar till det. Som jag gjorde 2019 då jag skulle köra hoppen utför och pajade sadeln. Så det gäller att fokusera på teknik och flyt nu framåt här!
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Följ mig också på:
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Följ mig också på:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar