fredag 7 augusti 2020

SM XCO Göteborg - Banbeskrivning och testvarv

Då vi var ett par dagar i Göteborg under semestertrippen med familjen så passade jag på att spana in den tänkta SM banan ute i delsjöområdet (Skatås). Jag valde att fokusera helt på detta så jag var där två dagar. 

Första dagen kom jag iväg sent på kvällen och varandes från norrland tänkte jag inte på att det blir mörkt på kvällen. Första rek-varvet såg jag nästan hela vägen men andra varvet så var det väldigt mörkt. Särskilt inne i skogen under de lummiga träden. Jag skulle haft med mig pannlampor! Det var inte så konstruktivt men gav ändå en känsla för banan så jag inte började på noll kommande dag då jag tänkte ta i lite mer. 

Det var också ett rikt djurliv i området, jag såg nog 10 harar, 10 rådjur (var de samma på fler ställen?) och 500 sniglar på stigen.

Först beskriver jag banan, sen analyserar jag mina testvarv på banan. I slutet diskuterar jag lite kring tävlingarna 2020.

Banbeskrivning

Jag återkommer längre ned till mitt test av banan men först lite beskrivning. Banan bygger på mycket samma delar som Swecuperna körts på tidigare år, fast i liten annan ordning. Jag försökte köra även 2019 års och 2016 års swecup bana men denna 2020 kändes klart bäst ihopsatt. Men de kan bero på att jag körde den flera varv först.

Varvet visualiseras i 3D nedan. När man kört banan blir det otroligt tydligt hur det hänger ihop. Utan att ha sett terrängen kanske de är svårare få en känsla.


 


Höjdkurvan visas i 2D i figuren nedan. Som synes är det 4 lite rejälare backar och en liten kubbe. En av backarna är klart längre och brantare än de övriga om den kommer troligen vara en avgörande punk i många av racen. Den sista backen är också rätt brant och går uppför häll och stig vilket gör den intressant även fast den inte är så lång.
Höjdkurva SM XCO 2020
  

  
Ut från stadion kör man en kort teknisk slinga som avslutas med det stora droppet på banan.

Teknisk tight slinga där det kommer vara hetsigt första varvet.

Ansatsen till droppet är lite stökig.

Ansatsen är som bilden ovan visar lite knepig. Men själva dropp-uthoppet är så långt att man hinner räta upp sig bara där. Eftersom uthoppet lutar så får man lätt rätt fart också. Själva landningen lutar också kraftigt så det är ett rätt skönt drop faktiskt, man får hålla igen lite för att inte överhoppa bara. 

Droppet ovanfrån

Här har Sara Öberg en bra film av droppet från sidan: https://www.instagram.com/p/CDeaGVaHayd/
Det ser större ut på film än vad de känns. Drop är typ 90% mentalt då de oftast är enkla att utföra rent mekaniskt. Jag har nog den självbilden att jag ska vara en sån som gör A-linjer och drop och det underlättar för då är det liksom bara att göra dem. 

Därefter går man ut på banans tuffast "kapacitetsparti". Det är enkel grusstig typ elljusspår som lutar lätt uppför hela vägen.

Enklare bred stig där det går bra att mata.



Enkel bred stig svagt uppför

I slutet brantar backen på rejält och avslutas uppför en slalombacke. 

Sista delen av stigningen - "Förintaren"


Förintaren sedd uppifrån.

Från stadion upp till toppen tar det drygt 3 minuter med effekt kring 6 W/kg för mig och är extremt jobbigt då det progressivt blir brantare. Förintaren som avslutande delen av stigningen kallas är 500 meter med 8% snittlutning. Därifrån kommer sedan en hopplinje nedför innan man vänder upp igen och cyklar tillbaka upp till toppen. Hela denna del är smal byggt grusstig.

4-5 Större hopp och några vallar innan man vänder uppför igen

Väl andra gången på toppen blir det slingrande berms nedåt igen tillbaka mot skogen. Detta blir vila för stigen tillåter inte precis att man ligger på, den är för tight, small och löst underlag.

Slingrig flow trail utför backen


Ett par råddjur rekar banan.

Därefter kommer man inte i skogen och mestadels är det roliga stigar blandat med häll. Det går bra att cykla relativt snabbt om man orkar då hindren i form av sten och rötter är relativt små.

Ett platt parti där man kan hålla hög fart om man orkar och hittar flyt

Nedan följer några bilder från de mer tekniska delarna av banan - OBS Det är omöjligt i bilderna att se hur brant det är. Det är betydligt mer brant än vad de upplevs i dessa bilder.

Ett brantare utförsparti i kurva

Rätt brant där och möjligt att göra bra eller dåliga spårval

Riktigt brant utför här också och jag var nära att dra in i ett träd så jag hamna fel. 

Ytterligare ett brant utförsparti 

Det är 4-5 brantare utförspartier där man kan göra skillnad om man är säker och orädd utför. Samt har hunnit reka bra spårval. Det finns ofta 3-5 vägar att ta med olika stora hinder och alla med för och nackdelar. Det är i alla fall så brant att sadeln tar i magen på ett par ställen för mig.

Sedan kommer man ned till stadion och det blir några hundra meter enkel stig och gräsplan.


Man är inne och vänder vid stadion och där är det lugnare terräng och tid att dricka.

Från stadion vänder man sedan upp på banans sista backe som går uppför brant häll med rötter.

Banan vikar upp längs hällarna för en sista teknisk loop.


Fortsättning av samma backe


Backen planar ut och vänder snart ner mot stadion igen. Sista biten dyker man utför en riktigt brant häll och så rakt ned i ett häftigt parti där man behöver en plan för linjen redan innan för att komma ut på ett bra sätt. Kan bli väldigt spännande vid blött väder och de gäller hela banan då det är mycket rötter och mycket hällar.


  

Sen är man på stadion igen. 

Den här youtubefilmen ger en skaplig bild av terrängen, även om den inte filmat något av de mer avancerade tekniska utförspartierna. https://www.youtube.com/watch?v=_rqFM6nOeNk

Testvarv SM XCO

Så jag har kört några lugna varv och de var dags att trycka på för att känna hur banan "racear". Det upplevs för mig på ett helt annat sätt i full fart än då man cruisar runt. Om jag i Hallby verkligen maxade och inte hade kunnat upprepa ett varv i den farten utan signifikant vila så ville jag här ligga lite närmare tävlingsfart men absolut inte under. Så jag bestämde att köra 2 snabba varv med några minuters vila mellan. Segmenten hamnade på 11:33 och 11:43 så ganska stabil fart. Den tid jag stoppade på min dator blev 11:38 och 11:39, extremt tight. (Jag stoppade ej där segmentet började och slutade).  Båda tiderna på segmentet hade räckte till KOM vilket var extra roligt! Nu var det bara 60 stycken som kört segmentet så de är lite svårvärderat. Men några av namnet i topplistan känner jag igen och det är inga gökar direkt så hyfsad fart hade jag nog. Jag kunde notera att de två som låg 2:a och 3:a inte heller kört banan riktigt som den var utmärkt i skogen när jag var där så där finns en viss differens, inte till min fördel.

Men jag tror jag fick en liten oplanerad formtopp under semesterveckan. Först en hård intensitetsvecka och sedan en lugnare vecka med bara kortare hårda insatser på banor. Det är ju som en perfekt taper! 






Det var ingen fart jag kan hålla 90 minuter men eftersom jag kunde upprepa varvet med typ 3-4 minuters vila så kändes det ändå rätt bra. I ett längre race kan man inte hamra på samma sätt uppför i varje backe utan får ta ned peakarna lite.

Kikar jag på effektprofilen från varven så är den såklart väldigt lika, skiljer någon procent här och där. Så här ser effektfördelningen ut för ett av varven:

Effektfördelning SM XCO Testvarv
 
Jag rullar (eller nästan rullar) i 31% av tiden. 37% av tiden ligger över 426 watt! Jämfört med Hallby så rullar jag lite mindre, man kan trampa större delar av denna bana. Jag har också mer tid i Zon 6 (426-532 watt) och lite mindre i Zon 7 på grund av lite mindre branta och tvära backar.

Skyfflar jag om effekten till polariserade zoner får jag figuren nedan.

Effektfördelning i polariserade effektzoner testvarv SM XCO.
 
51% av tiden över 355 W, 40% av tiden under 302 W, och kom ihåg att 31% av dem var Zon 1!.

Nedan visas en jämförelse av effektprofilen för Hallby XCO (GUL) och SM XCO 2020 (GRÅ)
Effektprofilen för Hallby XCO (GUL) och SM XCO 2020 (GRÅ)

Jag hade slut batteri i pulsbandet så fick inga pulsdata men det lågt sådär några slag över tröskel i snitt är jag rätt säker på.

Tävlingstankar


De håller ju på och velar rätt rejält om NÄR SM ska köras. Senaste budet är senare delen av september. Det är väldigt svårt att planera något när det inte finns några fasta hållpunkter. Jag har ärligt talat inte bestämt om jag ska köra SM även om det blir av. Jag vet att jag vevat för hur sur jag blev att inte få tävla men nu har ju den här säsongen blivit sin egen variant så det känns som mest konstigt. Sen hade de varit nationella tävlingar i Falun-trakten så där 60-70 mil härifrån hade jag nog inte tvekat men både Jönköping där det ser ut att ev arrangeras SweCup och Göteborg då med SM är ju 110-120 mil enkel och då är semestern slut. Tanken var ju att ta SM i samband med vår semestertripp genom södra Sverige. Nu blir det ju då att ta ledig minst fredagen, kanske egentligen torsdag-fredag. Att sitta i bil 13 timmar på fredagen för att tävla på lördag är ju inte direkt något guldupplägg tyvärr. Man vill helst ha fredagen på plats att kolla banan slutgiltigt och hinna rulla upp benen. Sen att köra ena helgen till Jönköping och sen typ helgen efter eller vad de nu blir köra samma sväng igen - jag vet inte om det går att motivera. Det hade såklart varit väldigt roligt att få göra något på den nationella arenan i år men jag måste låta de smälta och få de faktiska datumen för att bestämma slutgiltigt.

Jag är lite förvånad att jag lyckats träna på så bra som jag ändå gjort utan race. Kände mig rätt stark nu när jag runt och testade banor. Det är det där med uthålligheten som kan vara ett frågetecken mot slutet av 90 minuter. Men jag kommer ändra och fokusera träning lite nu in mot tävlingarna för att adressera detta. Jag skulle nog nästan hellre ligga med bra i 60 minuter och sen tappa några placeringar än att hamna på en lägre placering i början och sedan hålla den för en högre slutplacering. Vill testa gränserna och känna farten i elit! Tidigare år brukar jag vara en slow starter som kommer igång bättre en bit in i loppet, återstår att se om det fortfarande är så eller om jag nu brinner upp efter 30 minuter ;)


--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Följ mig också på:

2 kommentarer:

  1. Tack för en bra banredogörelse, mycket intressant! Fan, man blir ju klart sugen på att köra =) Om det bara kommer ut ett tävlingsprogram och det finns en H40-klass kommer jag definitivt sikta på att åka ner och gubbrejsa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det! Ja, jag tror det är en riktigt roliga banan är racea.

      Radera