Veckans pass har från måndag sett ut enligt följande (omvänd ordning dvs måndag längst ned):
Distanspasset innehåll några backar över 400 watt också...
Söndagen är kvar men där kommer det blir något lugnare pass för jag är rätt slut och har inget driv att hålla upp effekten längre utan nu får de vara bra. Sedan till veckan så ska vi på semester med familjen så då blir det naturligt att ta det lite lugnare för att hämta igen lite från den här tuffare veckan.
De två tuffaste passen sett till totalbelastning var 3-1:orna samt 60-30 där jag fick in mycket tid på hög effekt. Värst känsla var nog ändå 90 sekundersintervallerna uppför en backe med 15% lutning och lagom löst underlag. Jag sprängde mig två första gångerna för att ta mitt eget KOM och var sen kanske mjuk i kroppen resten av passet. 534 watt i 1:33 och på det underlaget, fick nästan lägga mig ned längst upp.
Fördelningen på intensiteten har denna vecka sett ut enligt nedan figur:
Effektfördelning under denna överbelastningsvecka |
21% av tiden har jag alltså legat över critical power på 355 watt. Det är rätt mastigt! Volymen är drygt 10 timmar så det är 2 timmar över 355 watt. Nedan visar jag hur effektfördelningen har sett ut de senaste 3 månaderna som en referens.
Effektfördelning senaste 3 månaderna |
Man ser tydligt att jag i vanliga fall har en mer balanserad fördelning av det högintensiva arbetet. Att det ändå blir så pass mycket tid i Zon 2 "mellanmjölken" beror på att jag kör rätt mycket intervaller på kuperade grusvägar eller i skogen på stig. Där blir det lätt så att effekten sjunker när det lutar utför eller man parerar stök. Effekten när man kör hört på stig blir oftast inte så imponerande, vilket jag tror bidrar till tiden i den zonen, samt då nedförsbackar där det blir jobbigt hålla över 355 watt beroende på omständigheter.
Jag är riktigt nöjd att jag fått in så mycket högintensivt arbete denna vecka och nu blir det en lugnare vecka med bil genom Sverige. Jag lyckades också bärga 13 KOM i veckan, varför slösa effekt utan att samtidigt få något tillbaka?
Tanken är att ta med cykeln och kunna test köra lite tävlingsbanor bland annat i Jönköping/Huskvarna och Göteborg där jag siktar på att kika närmare på SM-banan. Även Uppsala hade jag tänkt cykla någon sväng, troligen Pearl Izumi-banan.
Har jag tur kan familjen hänga med och ta några bilder vid någon bana! Grunnar på hur jag ska göra med däck, blir det mycket regn är inte träningsnötta aspen så kul på en XCO-bana. Får nog ta med lite alternativ även om det är jobbigt att byta när man inte har någonstans att hålla till.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Följ mig också på:
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Följ mig också på:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar