Det var 3 grader när jag åkte och när jag kom hem var det -2. Eftersom jag klädde mig relativt varmt och körde intervaller tidigt i passet blev jag lite svettig och sedan sista timmen blev det väldigt kallt om både händer, fötter och armar.
Intervallerna jag körde var 3 x 10 minuter på asfalt och grusväg, relativt plant med mindre backar. Snitteffekten blev 346, 345 och 345 watt. Det är ju nästan skickligt att lägga dem så nära varandra utomhus? Första bilden nedan visar puls och effekt med rätt kraftig filtrering.
Effekt och puls för 3x10 minuter, filtrerat data. |
Puls och effekt för 3x10 minuter utan filter |
Det som är intressant är hur låg puls jag har på den effekten. Det är lite samma sak jag upplevde förra våren att pulsen blir lägre utomhus. Snittpulsen för dessa intervaller blev 157, 157 och 159 slag. Det är alltså kring 10 slag under tröskelpuls och i nedre delen av pulszon 4.
Jag tycker nog det är jobbigare än vad den låga pulsen indikerar, men det är mycket ovanan att behålla ett högt konstant tryck när det också går i hög hastighet. Samt att inte bli för ryckig upp och ned i effekt hela tiden. MTB-växlarna ligger lite väl glest tycker jag för det blir stora hopp i kadens när man växlar. Det blir ibland svårt hitta optimalt tryck. Antingen blir det för tungt eller för snabbt. Det är skönt när man får klicka av intervallen, men jag hade utan bekymmer kunnat fortsätta på den effekten en bra stund till som det känns.
3x10 minuter blir ju ingen våldsam belastning men kopplat med 15x1 minut dagen innan kände jag att de räckte ganska gott. Roligt analysera effektdata nu när man får in det i datorn!
Jag analyserade hela denna träningsvecka på min youtube-kanal här om dagen. Det klippet kan ni se på här:
Youtube - veckans träning v18
Haveri
Jag gjorde en läskig upptäckt här om dagen. Jag har en längre tid märkt att styret har roterat relativt enkelt i styrstammen. Trots att jag alltid dragit åt skruvarna med momentnyckel enligt den angivelse som står på stammen. Även fast jag mest kört distansturer så har styret sakta men säkert roterat ned så bromsreglagen pekat mer och mer uppåt. Jag har vid flera tillfällen fått stanna till och dra åt skruvarna på styrstammen. Nu skulle jag alltså byta styre och styrstam tillbaka till orginaldelarna inför kommande försäljning av min Superior. När jag skulle dra loss titanskruvarna som fäster styret till stammen så drog jag skallen rund! På grund av detta fick jag vrida och vända på alltihop och då upptäckte jag att gångjärnet var sprucket!
Styret hölls alltså mer eller mindre enbart på plats av de 2 skruvarna. I bilden nedan har jag tagit bort styret och då har de lösa delarna lossnat och man ser att gångjärnet är helt av. Styret har alltså bara suttit fast i 2 skruvar! Tur jag inte kört så mycket stig ännu!
Frågan är vad som kom först hönan eller ägget. Det är inte omöjligt att jag när jag blivit tvungen att efterdra skruvarna ute i fält har jag dragit åt skruvarna för hårt och därmed spräckt gångjärnet. Att jag dragit skruven rund indikerar att skruven är för hårt dragen.
MEN Styret roterade innan jag började efterdra ute på tur och då hade jag alltid dragit med momentnyckel. Jag kollade aldrig gångjärnet då detta började så jag vet inte om gångjärnet redan var sönder. Att skruven dragits rund beror däremot givetvis på att gångjärnet varit sönder. Då gångjärnet varit sönder utan att jag vetat det så har de krävts mer och mer åtdragning av skruvarna för att styret skulle sitta någorlunda. Då har skruven dragits rund tillslut. Det är inte som att jag har dragit skruven så hårt medan gångjärnet var helt eftersom jag fick börja efterdra skruvarna sedan styret börjat rotera i stammen. Varför skulle styret rotera i stammen om inte gångjärnet redan varit av?
Jag har kontaktat Innolite men de ville inte kännas vid detta. Är gångjärnet av så har skruvarna dragits för hårt. Punkt. Nåväl, jag hade inget kvitto eftersom stammen följde med en cykel jag köpte så jag kan inte kräva något, mer än lite goodwill i så fall men men. De är kanske lika bra för jag kommer nog inte vilja ha en styrstam med gångjärn igen utan vill helst ha 4 skruvar vid fästet mellan styre och stam.
Det sitter ju en hyffsad stam på min nya cykel så jag får känna hur den passar innan jag funderar på en ny "finstam". Det kostar ju minst 2000 kr om man ska komma ner mot 100 gram, oavsett märke, och då sparar jag kanske 40 gram så det är inte superbillig uppgradering.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Följ mig också på:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar