Igår fick jag hem ett paket med grejer till cykeln!
Inlägget innehåller annonslänkar till wiggle.
Jag har monterat nya handtag från Lizard skins av den här modellen Lizard skins DSP 30.3 mm (annons wiggle). De är riktigt snygga! Men jag är lite lur på att jag tycker de blev för hårda. De är så pass tunna att de inte finns så mycket svikt. Jag är van med ESI Racers edge från ifjol och de är lite mjukare så risken är att jag kommer vilja gå tillbaka till dem. Men jag ska ge det några fler rundor först.
Steg två var att rigga lite ramskydd på baktriangeln. Jag köpte ett sånt här kit Lizard skins Frame protection kit (annons wiggle)
Lite snickrande för att få till och de täcker inte all metall men de mest skadliga riktningarna och ytorna. Känns bra att få på något. Var lite lur på att dra liknande skydd över hela ramen då jag är så rädd om min custom-lack men jag låter den nog vara clean.
Sen fick det tillslut vara nog med slangarna och dags att stansa däcken. Valde att plocka av Ardent Race/Ikon och sätta på Aspen istället. Ardent Race är ganska tungt däck och kollar man på https://www.bicyclerollingresistance.com så ser man att för 25 PSI ligger Aspen kring 30 watt, Rekon race och Ikon på 31 W och Ardent Race ligger på 35 watt rullmotstånd. Men det känns grymt utför ska jag säga. Jag tror att när man ska köra bikeparken de bygger i Skellefteå i sommar kan Ardent Race bli fint.
I med vätska och blåsa fast dem med min Airshot. De var inga problem att få de tätt men däcken sitter otroligt tight på fälgen! De gick inte få på dem utan "däckjärn".
Nu till det jag antyder i inläggets titel. Min känsla för däcktryck har tydligen helt evaporerat under vintern. När jag pumpat till 1.4 bar tyckte jag de kändes stenhårt! Jag tycktes minnas att däcken kändes helt annars på de tryck jag använde. Jag dubbelkollade med min tryckmätare som visade samma. Jag var ändå helt övertygad att de var något fel på pumpen OCH mätaren! När jag tog ned trycket dit jag hade satt det enbart på känsla hamnade jag på 1.05 bar varje gång. När jag var hos mamma och pappa i helgen kollade jag med 2 av pappas pumpar också för att se om mina var felaktiga. Tänkte att de kanske kloggat igen med sealant. Men de visade givetvis samma.
Nino Schurter hade ett ganska bra tips för att sätta trycket. Man lägger sin egen tumme över däcket och sätter sedan sin andra hand över tummen och så lägger man hela sin kroppstyngd på handen/däcket. Man ska då just så pass kunna få tummen att ta mot fälgen. Detta gav för Nino 1.2 -1.3 bar. Han kör dock med 2.4" däck så de tillåter lägre tryck.
På 1.05 bar kunde jag i alla fall precis trycka tummen till fälgen. Sagt och gjort jag testade 1.05 bar fram och bak på gårdagens pass. Det var ett lugnt njutarpass där jag snurrade på vitberget och körde fina stigar! När jag körde en av de nybyggda banorna där uppe som går över stenhällar så hade jag 1 genomslag och först då gick det upp för mig att okej, pumpen visar rätt. Så här lågt ska jag inte ha!
När jag gått tillbaka i bloggen för att se vad jag körde för tryck ifjol ser jag att jag legat kring 1.45 bar. Så nu ska jag börja jobba mig upp mot det igen för att se var det känns lagom. Nu har jag satt i 1.3 bar både fram och bak och ska testa på det på kvällens pass. Skulle gissa att jag kommer landa kring 1.3 bar fram och 1.4 bar bak. Ett intressant alternativ vore att köra med insert a.k.a. "korv" i bakdäcket för att kunna ha lägre tryck även där. Backdäcket får ju ta en del hårda smällar när de går fort.
Och den här cykeln är som en djur utför ska jag säga, det känns som det går att köra hur fort som helst, den är stabil och trygg! Vilket kommer ställa lite krav på bakdäcket. Måste dock sätta dämparinställningarna bättre såklart. Mer luft måste i bak och när jag fått till kompressionen så blir det något fokuspass för att se över returerna. Jag har blivit tipsad att skaffa större token för att göra den mer progressiv och det låter inte så dumt att kunna ha mjukare topp utan att riskera att slå igenom vid hopp och annat. Det finns några stora drop i den nya parken så hela spannet kommer behövas. Det finns också dubbelhopp som blir perfekt att börja träna på innan man ska till Lugnet XCO nästa gång. Dessa är mycket mindre och känns lagom =)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Följ mig också på:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar