Jag har ju nämnt det tidigare och ville pusha ännu en gång för min kära utforskningsplattform! Syftet är enkelt, att få fler att testa plattformen för att göra det mer spännande att utforska sina omgivningar! De ligger ju rätt i tiden dels då de inte tävlas något och sen är det helt perfekt för trenden inom Gravel. Men funkar såklart för både på landsväg och MTB med sina respektive för- och nackdelar.
När jag skaffade veloviewer.com så var det för att jag ville komma åt utökade analysverktyg. Möjlighet att visualisera och presentera data från träning och tävling på ett bra sätt. Att kunna detaljanalysera och bryta ner insatser längs segment, samt snygg visualisera dessa och så vidare. Det finns också ett värderingsverktyg som rankar dig utifrån hur bra segmentsplaceringar du har samt hur populära segmenten är. Allt detta var anledningen för mig att skaffa veloviewer, som kostar 130 kr/år eller något i den stilen.
Det som jag senare upptäckte och nu fastnat för är delen som bygger på utforskning, "Explorer tiling". Jag började titta mer på detta verktyg i höstas när träningen gick på sparlåga, men jag ville ha något litet syfte med att ge mig ut på de mörka halvkalla kvällarna och samla ihop lite tid för att ha en bas att utgå från när grundträningen sedan drog igång. Och för mig fungerade det då och gjorde att det kändes roligt att få ge sig ut och jaga nya områden att "upptäcka". Detta är något som är rätt stort på sina håll, nedan ett uppslag från en artikel i Cycling weekly.
Det hela går ut på att hela kartan delas in i rutor som är 1x1 km stora. Sedan går allt ut på att under sina cykelturer passera (befinna sig inom) så många rutor som möjligt. Detta görs via 3 olika mätetal.
- Totalt antal rutor
- Största kluster
- Största kvadrat
Nr 1 är ganska ointressant, men bra om man vill få något att räkna även när man är på annan ort. Nr 2 och nr 3 är roligare men bara aktuella kring sin hemort av naturliga skäl. Själv tycker jag nr 3. Största kvadrat är roligast! När det blir allt för svårt att öka kvadraten tror jag det blir mer intressant att öka klustret. Men än har jag mycket att göra på min kvadrat.
På bilden nedan visas min karta. De vita rutorna är sådana jag ännu inte checkat av. De ljusröda är de jag befunnit mig inuti. Den stora blå kvadraten motsvarar den största kvadrat jag lyckats bygga. Den är 17x17 rutor och alltså 17x17 km stor.
Veloviewer explorer tiling |
17x17 räcker för att vara före de allra flesta som använder veloviewer, se nedan från leaderboarden. Men det hade såklart varit roligare att jämföra sig med de man känner till eller i alla fall bor i Sverige! Klubbar man är med i på strava kan man sortera leaderboarden på.
Hur lätt eller svårt det är att samla många rutor beror väldigt mycket på hur stor stad man bor i. Bor man i en större stad kan man nog lösa 17x17 bara genom att köra cykelvägar och asfalterade vägar. Här i Skellefteå har jag redan fått vara ute rejält i terrängen och bökat på längs små stigar och vägar för att få alla. Däremot finns det ju ganska mycket små skogsvägar som ändå gjort att jag kunnat vara ute och fånga upp så mycket även utanför tätorten. Bor man vid vatten är det också en stor begränsning såklart. Som tur är ligger inte Skellefteå precis vid kustlinjen.
Mitt största kluster visas i figuren nedan. Med kluster menas den största sammanhängande massan av rutor där alla rutor också har alla sina grannar körda. Så man måste liksom ha ett lager rutor runt om hela sitt kluster. När jag tex begränsas av havet att göra min kvadrat större så kan jag ändå öka mitt kluster eftersom den formen är mer dynamisk. Mitt kluster är 421 rutor.
Men jag fokuserar som sagt mest på kvadraten ännu. Som ni ser är det flera vita, okörda, rutor som gränsar mot min kvadrat. Dessa måste jag alltså köra alla längst minst 2 sidor av kvadraten för att kunna öka dess storlek till 18x18. De allra flesta av dessa rutor har jag redan scoutat och vet hur jag ska ta men jag måste vänta tills snön försvinner. Sen krävs det ju då ett antal turer för att göra det eftersom det är så långt mellan flera av rutorna.
Nu börjar det ta upp mot en timme för att ta sig ut till kvadratens kanter. Det kräver alltså rätt långa turer för att kunna plocka in alla dessa rutor. Men man får vara smart och sätta ihop turer som tar så många rutor som möjligt i ett område när man väl tagit sig ut åt det hållet. Det blir viktigare desto längre från hemmet man är. Tidigare så gick jag igenom det i skallen och fick sedan nu och då stanna och kika på gps:en på telefonen för att se var jag skulle ta vägen för att hitta rutorna. På sistone har jag gått över till att skapa turer i garmin och skicka till min Edge 520. Då får man rutten klart att följa - grymt smidigt!
Nedan har jag zoomat in på två av rutorna som jag skulle kunna ta på en och samma tur. Men man ser inte hur med denna kartbild. Det finns dock 10 olika kartlägen i veloviewer.
Jag växlar till satellitbild och kan nedan identifiera små timmervägar som når båda dessa rutor.
Då gör jag en rutt som når dessa eller om det bara är dessa så hade jag hittat det i huvudet, då jag kört i närheten vid tidigare tillfällen. Men det kan vara svårt att veta vilken liten avstickare det är när man är på plats så det är smart att lägga in en kontrollpunkt på cykeldatorn eller något där man ska svänga av.
Ett lurigt ställe som jag funderat över visas i bilden nedan.
Det är ett par rutor som ligger ute i havsviken. Där har jag planerat att testa på lite Xterra eller terrängtriatlon. Cykla dit, simma över till öarna och så springa över ön och simma till nästa. Känns som en rolig grej att testa och särskilt nu då de inte blir så mycket tävlingar. Men jag får nog vänta till i alla fall mitten på sommaren om jag inte ska frysa ihjäl.
Det finns andra tjänster med liknande funktioner. En annan populär tjänst heter wandrer.earth. Där bygger det inte på ett rutnät utan istället på hur många unika km du har kört. Där gäller det alltså att köra nya vägar för att få höga poäng. Den tjänsten har jag inte testat själv men den verkar gynna landsväg väldigt mycket då det rullar på bättre med fler kilometer per pass. Samt att de vägar som räknas oftast är större vägar som går bra att köra med racer. Stigar och småvägar ingår inte i beräkningen. Man får inget extra för att köra små avstickare. Sen får man här poäng för att cykla alla gator i sin stad. Så där kan man för spelet skull hamna i att köra flera pass runt runt i villaområden i stan för att samla kilometer och öka den % av sin hemort som man löst. Detta är gearat mot racer och inte jag kommer ge mig på att testa i närtid utan för mig är det veloviewer som gäller!
Vad tror ni, är detta något som vore kul att testa!?
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Följ mig också på:
Verkar sjukt kul! Har skaffat användare och laddat upp allting sedan du tipsade på Instagram (@skellefteagrusvagsrally). Eftersom detta i stort sätt är vad min cykling går ut på så är det perfekt. Alltid kul att ha en till grej att kolla efter att man laddat upp passet :)
SvaraRaderaAh, vad roligt att du testar! Då lär du ha en väldigt bra start då du kört den typen av cykling!
Radera