XCO vs XCM
XCO vs XCM vs Cykelvasan
Men nu till saken, jag satt och funderade på SWE cup XC och hur det ser ut i H30, min klass. Nedan har jag listat hur många startande det var i H30 (och Elit) förra året, 2018.
Klippingracet H30: 6 startande (30 elit)
Vårgårda CK MTB H30: 16 startande (25 elit)
Lugnet XCO H30: 8 startande (18 elit)
Borlänge Tour H30: 9 startande (36 elit)
CK Master MTB Race H30 : 11 startande (18 elit)
Huskvarna MTB Tour H30: 5 startande. (9 elit) (Ej SWE cup XC 2018, men kommer vara 2019)
Det är tydligt att H30 lider av att det är många i den åldern som faktiskt kör elit. I H40 ser det bättre ut men upp mot 20-30 deltagare, mer likt elitklassen. Men för min del då, att sitta och åka bil mellan 70-120 mil enkel väg för att tävla när 6 stycken står på startlinjen känns tyvärr lite tråkigt. Är man bara lite "off" tempot hos de övriga så kör man racet helt själv. Det är möjligt att man kör flera masterklasser tillsammans, men jag vet inte. Hur som helst vill man ju cykla med dem i samma klass.
Sen är det också så att de enda racen som har fler än 10 startande båda ligger nere mot Göteborg, dvs 120 mil enkel resväg och därmed de lopp som är absolut minst troligt att jag kommer ta mig iväg på. Dock så har det nu i de första racen 2019 sett lite bättre ut tycker jag, mer än 10 startande i flera av racen.
XCO - Teknik och explosivitet |
XCM - Uthållighet och taktik |
Här har långloppen en viss edge för där vet man att man får bra matchning då det är så många är de alltid en bra gäng i samma kapacitet som en själv. Sen behövs det ju inte 800 personer för att de ska bli bra racing. Faktum är nog att de 5-10 åkare som ställer sig på startlinjen i H30 på SWE cup XC faktiskt är där för att racea och alla har gjort sin träning vilket troligen gör att det är relativt jämna kapacitetsmässigt. Jag hoppas ju såklart kunna slåss om topp 5 på de XCO lopp jag ska köra i sommar, vilket troligen blir Lugnet XCO och SM i Östersund.
Nackdelen med långloppen är att det blir så många som är jämnstarka kring min nivå att det blir väldigt stora grupper och annan dynamik. Det är mycket roligare med mindre grupper och det blir bättre racing, sen är de ju också så att jag gillar varvbanor bättre av flera anledningar.
Det hade varit kul med både Borlänge och Husqvarna Tour, då tour-formatet känns väldigt tilltalande. Men de långa resorna och att man måste ligga borta så många nätter för att vara med på allt gör att det mest troligt inte blir någon av dessa i år. Jag måste skaffa en sponsor på drivmedel, varken klubben eller teamet har möjlighet stötta med det i nuläget.
Jag har ju funderat om man skulle satsa mot att köra hela SWEcup XC någon gång, men som det känns med dessa krävande resor och såklart även ekonomin i det så tror jag inte det. Det är ju minst 2500 kr per race i drivmedel och boende. Kanske får återkomma till tanken på hela SWEcup när jag är 45 och barnen blivit större och något mer självständiga, de kanske också vill köra? För barn och ungdomar tycker jag man kan skippa långloppen och satsa på XC-lopp så de får upp farten. Uthålligheten kan komma sen. Fick jag de sagt också.
Rätt avundsjuk på de som bor i Mellansverige och kan köra XCO lopp var och varannan helg inom 20-40 mils radie.
Slutsatsen är den samma som vanligt. Jag fortsätter blanda XCO med långlopp och de lokala racen (som oftast när något mellanting). Då får man lite av allt och det finns ganska många race i närområdet och det är inget fel på motståndet heller! I år får man nog slita för topp 5 även i Norrland.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar