I tabellen nedan har jag listat ett antal uppgraderingar av komponenter samt vad de kostar. Jag har inte egentligen letat superlätta extrema grejer utan i listan är det sånna delar som jag skulle kunna överväga att byta till OM jag skulle byta delar. Alltså inte special special utan vanliga seriegrejer av högsta kvalité.
Jag är egentligen inte så nördig kring prylarna, utan mest runt träningen. Men det hjälps inte det är roligt att kika på. Sen ska man ändå byta någon komponent så i det läget köper jag ju gärna en fin sådan klart.
Man ser alltså att jag kan lätta cykeln med 699 gram till den nätta kostnaden av 44 680 kr. Det dyraste punkterna är också de som ger absolut mest såklart. Hjul och dämpare. Hjul är absolut dyrast men också det som ger störst effekt på cykelns beteende och prestanda eftersom det sänker den roterande massan som gör det lättare att ta accelerationer. Just i skrivande stund har jag däremot ingen budget att köpa så fina hjul, men jag har börjat fundera på att köpa ett par tävlingshjul i karbon som man kan ha flera säsonger även om man byter cykel.
Några finfina delar har jag redan, tex styrstam från Innolite och styre från McFK. Dessa sparar 108 gram tillsammans. På liknande sätt vore det trevligt att ha fler fina delar att plocka över på tävlingshojen.
Kolumnen längst till höger är en beräkning av kostnaden per gram för en uppgradering, tabellen är också sorterad på denna. Det betyder att delar längst upp är de som är mest prisvärda att investera i. Att spara 22 gram för 230 kr genom att byta handtag är alltså både det billigaste och det mest prisvärda vikt-uppgraderingen. Sedan följer att byta kedja, sadel och bromsskivor.
Listan fortsätter ned och den dyraste delen, vevpartiet, kostar 75 kr/gram att uppgradera.
Vad ska jag då göra av det här?
Handtagen får jag se, jag kör nog slut på de från ESI som jag nu redan har. Samma med kedjan, när det blir dags att byta pga slitage så köper jag kanske den lättare. Sadeln har jag faktiskt investerat i och den är på väg, men det är inte för att spara vikt utan för att jag inte är helt nöjd med passformen på min nuvarande. Att den var 70 gram lättare blir en bonus. Jag hoppas den ska passa, men är beredd att fortsätta testa. Jag har en lång lista med kandidater. Bromsskivorna kommer jag inte idas byta det blir så få gram. Sen ska de ju på en effektmätare förhoppningsvis så en del av budgeten ryker ju där.Jag ska återkomma med en siffra för vad cykeln faktiskt väger tävlingsklar men jag väntar på lite småprylar innan den är helt klar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar